Obračun menadžmenta Željeznica RS

Sindikat mašinovođa Željeznica Republike Srpske (ŽRS) će naredne sedmice stupiti u generalni štrajk zbog, kako između ostalog navode, smjene dvojice izvršnih direktora koji su svojim radom doprinijeli pokretanju Željeznica sa mrtve tačke nakon godina zloupotreba.

Predstavnici sindikata i pojedini rukovodioci se plaše da bi Sreten Telebak, bivši generalni direktor koji je suspendovan sa posla i uhapšen zbog postojanja osnovana sumnje da je zloupotrijebio službeni položaj i počinio djelo privrednog kriminala mogao biti vraćen na dužnost što bi značilo povratak Željeznica u dane kada je u preduzeću vladala korupcija.

Svoju zabrinutost je izrazio i Milan Kiković, jedan od izvršnih direktora. Telebak, Upravni i Nadzorni odbor kompanije su 2004. godine donijeli odluku da Kikoviću, koji je u to vrijeme obavljao dužnost inspektora za željeznički saobraćaj zabrane pristup željezničkim postrojenjima i onemoguće komunikaciju sa zaposlenima. Godinu dana ranije Telebak i dva odbora su zatražili njegovu smjenu.

Kiković tvrdi da su razlog tomu krivične prijave koje je podnio zbog kriminalnim radnji u Željeznicama. Inspektor je u periodu od 2003. do 2006. godine protiv Telebaka i rukovodstva Željeznica podnio najmanje osam krivičnih prijava. Ove prijave su rezultirale hapšenjem Telebaka i još devet menadžera kompanija 12-og junu ove godine. Istraga Specijalnog tužilaštva RS je još uvijek u toku.

U aprilu ove godine Kiković je imenovan izvršnim direktorom za poslove teretnog i putničkog saobraćaja.

Telebak je pušten iz pritvora 6-og augusta. Od tog momenta stvari su se počele dešavati.

Na izvanrednoj sjednici Nadzornog odbora Željeznica RS prošlog ponedjeljka smijenjeni su Milan Jovanović, izvršni direktor za infrastrukturnu i Nenad Cvijanović, izvršni finansijski direktor. Tomo Grabovica, predsjednik Nadzornog odbora novinarima Centra za istraživačko novinarstvo (CIN) je rekao da su smijenjeni zbog loših finansijskih rezultata. Međutim, sudeći po financijskim pokazateljima u vrijeme mandata Jovanovića i Cvijanovića Željeznice RS su ostvarile veće prihode i manje rashode nego u istom periodu prošle godine, kada je Telebak bio na čelu kompanije.

Otpušteni direktori kažu da će se kao svjedoci pojaviti na suđenju Telebaku.

Kiković smatra da se priprema teren kako bi se Telebak vratio na staru poziciju. CIN je došao u posjed kopije nepotpisanog rješenja od 16 augusta kojim se Sretenu Telebaku, Srećku Šaranu i Momčilu Vračaru ukida suspenzija.

Otpušteni rukovodioci kažu da Nadzorni odbor pokušava da sakrije dokaze o korumpiranosti Telebaka i članova odbora.

Sindikat mašinovođa u svojoj odluci o organizovanju generalnog štrajka kaže da se „zahtijeva smjena Generalnog direktora i predsjednika Nadzornog odbora gospodina Tomo Grabovica i člana Nadzornog odbora gospodina Milka Gogića koji su u sukobu interesa u Željeznicama RS.“ U odluci se također navodi da se štrajk organizuje i zbog „smjene kadrova koji su dali nemjerljiv doprinos otkrivanju i sprječavanju organizovanog kriminala.“

Ljubo Pašalić, generalni direktor porekao je da je u pitanju osveta, nego se radi o njihovom radu.

“Tomo Grabovica je rekao da su u njihovim segmentima bili problemi već duži period…. Njihovi rezultati su sporni već 6 do 8 mjeseci… nisam imao dilemu da ih smijenim“, kaže Pašalić.

Otpuštanja su posljednja u nizu napada i protunapada koji su u posljednjih pet godina doveli do razdora u Željeznicama.

Još 2002. godine, sindikati i jedan od direktora je podnio krivičnu prijavu protiv rukovodstva. Razlozi su odluke prema kojoj remont lokomotiva treba da izvrši druga firma. , iako su željeznice imale svoju radionicu, zatim skupo plaćene, a nepotrebne i neodgovarajuće lokomotive te prodaje vagona u staro željezo ispod tržišne cijene.

Tužilaštvo je uhapsilo Telebaka i devet drugih rukovodilaca pod optužbom da su prekršili zakon prepisavši zemljište željiznica na privatnu kompaniju, koja se obavezala da će željeznicom transportovati naftu,,što je protuzakonito. Međutim, Kiković u svojoj prijavi navodi kako nije mogao pronaći dokumentaciju da je nafta zaista i transportovana, a firma je zadržala zemlju i izgradila naftni terminal na njoj.

Tužioci također istražuju pod kakvim su uslovima prodani vagoni Crnoj Gori i Sloveniji. Većina tih vagona bila je u voznom stanju, ali je rukovodstvo Željeznica procijenilo da su oni spremni za otpad, te ih je prodalo u staro željezo. Razlika u cijeni je iznosila 10.000 KM, kaže Gojko Vasić, šef Kriminalističke policije.

„Milioni su u pitanju i to su samo direktne štete, a postoje i indirektne koje su veće. Teško je izračunati tačno kolike,“ kaže Ratko Đuričić izvršni direktor razvoja i investicija Željeznica RS. „Đurčić je bijo jedan od mnogih visoko rangiranih rukovodilaca koji su izgubili posao zato što su ukazivali na kriminalne radnje u preduzeću.

Kiković je otkrio mnoge druge propuste. Na primjer, on sumnja da su željeznice nekim mušterijama davale popust od 70 posto. Kompanija je takođe dodijelila tender za popravku željezničkog prelaza dobojskoj firmi Telma d.o.o. iako je vlasnik te firme Marko Arsenić, jedan od izvršnih direktora željeznica.

Glavni revizor RS Boško Čeko izvršio je reviziju ŽRS, a svoj izvještaj je podnio Tužilaštvu RS. U reviziji se ukazuje na propuste u knjigovodstvenoj evidenciji. Navodi se da je rukovodstvo tokom 2003. i 2004. godine precjenjivalo prihode i potcjenjivalo rashode. Takođe je utvrđeno da željeznice nisu vodile tačnu evidenciju o opremi i imovini. Željeznice pivatnim komapnijama nisu naplaćivale zakup niti korištenje svojih usluga, za koje Kiković tvrdi da su uključivale neke od „poslovnih partnera“ rukovodilaca željeznica.

Telebak, koji je trenutno hospitaliziran nakon boravka u pritvoru, rekao je da prije naredne sedmice ne može dati svoj komentar.

image_pdfPreuzmite PDF verziju ovog članka