Moćne diplomate pred nemoćnom policijom

Vozači automobila sa diplomatskim tablicama krše saobraćajne propise bez straha od hapšenja i kazni. Ove tablice policajcima zadaju glavobolju i dovode do različitog tretmana vozača na cestama u BiH.

Vozači koji parkiraju na trotoaru i drugim nepredviđenim mjestima rijetko dobivaju kazne u BiH. (Foto: CIN)

Vozači automobila sa diplomatskim tablicama jure cestama Bosne i Hercegovine (BiH), izazivaju saobraćajne nesreće, skupljaju novčane kazne i izruguju se policajcima koji samo rade svoj posao. Iz policijskih izvještaja i razgovora sa ogorčenim policajcima vidi se da oni, na znak da stanu, samo odmahnu rukom, blicnu ili jednostavno, ignorišu naredbe.

U posljednje tri i pol godine, vozači sa specijalnim statusom počinili su najmanje 1.770 saobraćajnih prekršaja, uključujući prekoračenje brzine, bježanje sa mjesta nesreće, pa čak i izazivanje saobraćajne nesreće sa smrtnim ishodom vožnjom u pijanom stanju. Ova brojka nije konačna jer je policija Republike Srpske (RS) dostavila podatke samo za period od novembra 2008. do maja 2009. godine.

Bh. sudovi obustavljaju prekršajne postupke zbog propisa o imunitetu. Analizom evidentiranih prekršaja utvrđeno je da najmanje 120.000 KM izrečenih kazni nije naplaćeno.

Stvarni broj krivičnih i prekršajnih djela je znatno veći jer, prema riječima zvaničnika, često se dešava da policajci ne napišu prekršajne prijave zbog nepropisnog parkiranja ili prebrze vožnje kada imaju posla sa vozačima koji se pozivaju na diplomatski imunitet.

Nepoštovanje i arogancija

U 2008. godini, na teritoriji BiH registrovana su 374 diplomatska vozila.

Bečkom konvencijom o diplomatskim odnosima koja je stupila na snagu 1964. godine propisano je da osoba koju štiti diplomatski imunitet ne može biti uhapšena ili procesuirana u zemlji domaćinu, kao i da se prema njoj treba odnositi sa dužnim poštovanjem.

Novinari Centra za istraživačko novinarstvo (CIN) iz Sarajeva zatražili su podatke o saobraćajnim nesrećama i prekršajnim prijavama protiv osoba koje su upravljale diplomatskim vozilima u periodu od januara 2006. do juna 2009. godine. Podaci iz ministarstava unutrašnjih poslova širom BiH pokazuju značajna odstupanja u vođenju evidencije, zbog čega je teško saznati tačan broj incidenata.

Policajci kažu da se, poučeni ranijim iskustvima, ustežu od zaustavljanja vozila sa diplomatskim tablicama zbog straha od osvete koja bi ih mogla koštati radnog mjesta.

U cjelini, dokumentacija i intervjui ukazuju na sistem u kojem se policajci osjećaju preopterećeno a vozači rade šta god hoće.

Irhad Bašić, saobraćajac iz Sarajevskog kantona, kaže da vozači diplomatskih automobila nisu htjeli stati kada im je pokazao znak stop. (Foto: CIN)

Početkom godine, Irhad Bašić, saobraćajac iz Sarajevskog kantona, bezuspješno je pokušavao zaustaviti vozača EUFOR-a koji je prekoračio dozvoljenu brzinu.

‘Prilikom zaustavljanja on neće da stane nego samo ablenduje, znači blicne i prođe’, kaže Bašić. ‘To je bilo u opštini Hadžići u mjestu Raštelica gdje mjerimo brzinu.’

Ovakvi susreti nisu ništa neuobičajeno.

Od novembra 2008. do maja 2009. godine policija u RS-u je zabilježila 13 slučajeva u kojima su vozači diplomatskih vozila na znak da stanu produžili bez smanjenja brzine. U sličnim situacijama našli su se policajci širom zemlje.

Iz Ministarstva vanjskih poslova BiH novinarima CIN-a je rečeno i da državljani BiH zaposleni u ambasadama zloupotrebljavaju diplomatske tablice. Naime, policija i Državna agencija za istrage i zaštitu prijavile su Ministarstvu da oni odbijaju da se identifikuju prilikom kontrole pozivajući se na imunitet kojeg nemaju.

Nanesena šteta

Željko Klisura, inspektor za saobraćaj u Kantonu Sarajevo, kaže da neke osobe diplomatskim imunitetom imaju prepotentan stav. (Foto: CIN)

Nenaplaćivanje izrečenih kazni šteti budžetu, ali i pojedincima. Vozeći privatne ili iznajmljene automobile sa bh. tablicama pripadnici EUFOR-a su od novembra 2008. do aprila 2009. godine samo u Tuzli počinili 19 prekršaja. Ako osoba sa imunitetom odbije platiti kaznu, nju će platiti rent-a-car firma.

Policajci iz pojedinih policijskih uprava redovno zaustavljaju sva vozila i vode detaljnu evidenciju, dok drugi samo rezignirano sliježu ramenima i propuštaju vozila bez da ih legitimišu. Takav je slučaj u Livanjskom kantonu gdje policajci uopšte ne zaustavljaju automobile sa diplomatskim tablicama i ne vode evidenciju o prekršajima koje počine.

Neki imaju takav odnos kao da im se ništa ne može, kaže Željko Klisura, saobraćajni inspektor iz Kantona Sarajevo. Prema dostupnim podacima najviše prekršaja se dogodilo u Sarajevu, Tuzli i Zenici.

Policajci kažu da se u većini slučajeva radilo o prebrzoj vožnji i saobraćajnim nesrećama.

Bh. policija je evidentirala 1.209 prekršaja prekoračenja brzine, a iznos neplaćenih kazni iznosi najmanje 60.450 KM. Vozači sa diplomatskim tablicama su izazvali 326 saobraćajnih nesreća. Neke od njih su završile smrću ili teškim ozljedama. Najmanje 14 puta vozači su pobjegli sa mjesta nesreće ne sačekavši policiju i ne pokušavajući pomoći ozlijeđenim osobama.

Najviše saobraćajnih prekršaja, 472, izazvali su vozači EUFOR-a. Glasnogovornik EUFOR-a je rekao da ne želi komentarisati statistike. Na njihovoj web stranici nalazi se izjava o misiju u kojoj piše da ‘svojim prisustvom žele doprinijeti sigurnijem okruženju.’

‘Radili su svašta što ne treba’, kaže Nevres Šiljegović, inspektor za saobraćaj u Tuzlanskom kantonu.

Šiljegović kaže da se policajci ustručavaju napisati kaznu diplomatama. Dodaje da se dešavalo da su pojedinci sa diplomatskim imunitetom ometali policajce u vršenju njihove dužnosti, ali da su se odnosi poboljšali posljednjih godina.

‘Nismo smjeli da reagujemo, jer jednostavno, tad je bio još period, u kojem te on mogao jednim svojim potezom eliminisati, na osnovu ničeg’, kaže Šiljegović.

CIN nije pronašao primjer policajca koji je otpušten samo zato što je napisao prekršajnu prijavu. Oni kažu da se plaše da bi diplomate mogle iskoristiti svoj uticaj da ih otpuste. Zbog ovoga su saobraćajci u Tuzlanskom kantonu praktično prestali zaustavljati diplomatska vozila, kaže Šiljegović.

Dodaje da su legitimisali vozače tih vozila samo kada je to situacija nalagala, i kada je policija bila pozvana da reaguje.

U posljednjih tri i pol godine policija u BiH je registrovala samo 96 slučajeva nepropisnog parkiranja. Policija kaže da se radi o maloj bronci imajući u vidu da se diplomatska vozila – kao i ostala – mogu svakodnevno vidjeti na pločnicima i zelenim površinama bh. gradova.

Besim Huseinagić, saobraćajni inspektor iz Zeničko-dobojskog kantona, kaže da je prebrza vožnja uzrok gotovo 70 posto svih saobraćajnih nesreća, bilo da su u pitanju diplomate ili obični građani.

Nesreća sa smrtnim ishodom

Enes Kečić na mezarju svoje supruge razmišlja o nesreći koja ju je ubila. (Foto: CIN)

Prije dvije godine, turski diplomata Gokmen Aksun je vozeći 120 km/h u zoni u kojoj je dozvoljena maksimalna brzina od 40 km/h svojim BMW-om pokušao preteći dugu kolonu vozila u blizini Visokog. Suprotno njegovom iskazu, policija je utvrdila da je registracija i osiguranje njegovog vozila isteklo 10 mjeseci ranije.

Pretičući kolonu, udario je dvadesetdvogodišnju Dženetu Mušinbegović koja je na skuteru išla kući. Potom je udario u betonski zid ispred kojeg je stajala Suada Kečić. Od siline udarca ona je preminula, a Mušinbegović je teško povrijeđena.

Edib Delibašić, svjedok nesreće, kaže da su na cesti ostali tragovi kočenja skoro 30 metara i da je Dženeta od udarca letjela poput strijele.

Enes Kečić kaže da je saznao za smrt svoje supruge dva sata nakon nesreće i da se do danas se ne može pomiriti sa činjenicom da je Aksun prošao nekažnjeno. On vjeruje da je policija prebrzo pustila Aksuna zbog intervencije Turske ambasade.

‘Sve me to upućuje na jedno, kao da kaže ‘Ja sam moćan i mogu šta hoću’. Valjda postoji zakon i neka pravda’, kaže Kečić. ‘Mene to potresa i uvijek će me potresati.’

U međuvremenu, tužilaštvo u Ankari podiglo je optužnicu protiv Aksuna.