Ivo Miro Jović i Zoran Koprivica, delegati u prethodnom sazivu Doma naroda Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine i njihovi vozači su za nepune dvije godine iz državnog budžeta naplatili 74.527 KM na ime naknade za prevoz privatnim automobilima.
Dvojica delegata su pravo na ove privilegije stekli na osnovu netačnih podataka o udaljenosti mjesta stanovanja.
Prema Odluci o načinu obračuna plata i ostalih materijalnih prava poslanici i delegati Parlamentarne skupštine BiH mogu naplatiti troškove prevoza privatnim automobilima (20 posto cijene litre benzina po pređenom kilometru) uz uslov da je njihovo mjesto prebivališta udaljeno više od 50 kilometara od sjedišta ove institucije u Sarajevu, te da ne primaju naknadu za odvojeni život. Predsjednicima parlamentarnih komisija i stranačkih klubova je dopušteno da o trošku države unajme i vozače.
Novinari Centra za istraživačko novinarstvo (CIN) iz Sarajeva su otkrili da su Jović i Koprivica, nasuprot onome što su prijavili Parlamentu, na putu od kuće do posla prelazili manje od 50 kilometara.
Iako je Ured za reviziju institucija BiH u izvještaju za 2009. godinu preporučio Parlamentarnoj skupštini BiH da preispita ovu vrstu naknade, te da je prestane isplaćivati u gotovini, kao i da obustavi praksu angažovanja vozača po ugovoru o djelu, to nije učinjeno.
Parlament BiH je od januara 2009. do oktobra 2010. godine na troškove prevoza osam poslanika i delegata i najam njihovih vozača potrošio 304.721 KM. Poslanici su sami birali svoje vozače, uglavnom stranačke kolege ili rodbinu.
Za isti novac Parlament BiH je mogao nabaviti najmanje 10 novih automobila marke Škoda Octavia sa luksuznim paketom opreme, koji bi ostali u trajnom vlasništvu ove institucije.
Osim Jovića i Koprivice pravo da unajme vozača po vlastitom izboru i da naplaćuju naknade za korištenje vlastitog vozila u prethodnom sazivu Parlamentarne skupštine BiH, imali su i Drago Kalabić, Martin Raguž, Mirko Okolić, Momčilo Novaković, Velimir Jukić i Vinko Zorić.
Finansijska služba u ovoj instituciji naknadu za korištenje privatnog vozila isplaćuje na osnovu podataka iz prijave mjesta boravka i informacije o razdaljini od kuće do posla koje dobijaju od korisnika ovih naknada. No, u Parlamentu niko ne provjerava stvarnu kilometražu, niti to da li poslanici i delegati zaista žive na prijavljenim adresama.
‘Oni nam sami kažu koliko tačno kilometara imaju i mi to ne provjeravamo, a nemamo ni pravo na to’, kaže Jadranka Korać, voditelj Odjela za računovodstvo i finansije Parlamentarne skupštine BiH.
Iako prema riječima komšija sa porodicom živi u Kiseljaku, koji je od Sarajeva udaljen 30-tak kilometara, Jović je naknadu za prevoz naplaćivao na osnovu prijave mjesta boravka u Mostaru. Od ovog grada do bh. prijestolnice ima 139 kilometara. Kao predsjednik Ustavno pravne komisije Doma naroda, Jović je dobio pravo na vozača kojeg po ugovoru o djelu plaća Parlament.
Ovaj član Hrvatske demokratske zajednice (HDZ) je novinaru CIN-a izjavio da živi na relaciji Mostar – Kiseljak. Kaže da u Mostaru stanuje kod tetke, dok njegov vozač Ivica Nujić živi u Kreševu, mjestu koje je od Kiseljaka udaljeno 11 kilometara.
Na upit novinara da li je logično da njegov vozač ide iz Kreševa u Mostar, kako bi ga odvezao do Sarajeva, a potom nazad u Mostar odakle se vraća kući u Kreševo, odgovorio je: ‘On će mene povesti gdje ja hoću i vratiće me gdje ja hoću.’
Ukupna primanja Jovića u 2009. godini bila su 85.454 KM. Osim toga za dolazak na posao i službena putovanja privatnim automobilom ovom delegatu je prošle godine iz državne blagajne isplaćeno 12.366 KM. U istom periodu, njegov vozač je po osnovu ugovora o djelu i dnevnica dobio 13.900 KM. U prvih 10 mjeseci ove godine Joviću je isplaćeno 10.848 KM, a vozaču ukupno 9.675 KM.
Novinari CIN-a su se vozili automobilom od zgrade Parlamenta BiH do Jovićeve kuće u Kiseljaku. Izmjerili su razdaljinu od 32 kilometra.
Na ulazu porodičnog doma Jovićevih, s vanjske strane vrata, stajali su ključevi, no niko nije otvarao iako su se novinari nekoliko puta vraćali i zvonili. U garaži je bio parkiran Mercedes.
Jović je kazao da je u to vrijeme bio na službenom putu te da je u kući bila njegova supruga. Auto u garaži je, kaže, njegov.
Nekoliko Jovićevih sugrađana kazalo nam je da ovaj delegat živi u Kiseljaku. Potvrdile su to i njegove komšije Janko Knežević i Vesna Šimić.
Knežević kaže da je nedavno razgovarao sa Jovićem u jednom tržnom centru, a Šimić da on živi u kući preko puta nje ali da se ne susreću jer, kako kaže, ‘čovjek je poslovan.’
I komšije Zorana Koprivice, delegata Saveza nezavisnih socijaldemokrata (SNSD) pomogli su novinarima CIN-a da razriješe dilemu oko toga gdje on zaista živi.
U Koprivicinoj prijavi piše da je nastanjen u ulici Gruje Novakovića bb u Sokocu. Na ovoj adresi u centru Sokoca nalazi se stambena zgrada u kojoj, prema izjavama četvero komšija iz njegovog ulaza i jednog iz susjednog, stanuje ovaj delegat. Potvrdio je to i sokolački poštar Ivan Bartula, koji kaže da Koprivici na tu adresu dostavlja poštu.
Međutim, novinarima CIN-a Koprivica je kazao da ne živi u stanu na adresi na kojoj je prijavljen nego u kući roditelja u selu Bandin Odžak nedaleko od Sokoca, odnosno na 52. kilometru od Sarajeva.
Novinari CIN-a su prešli razdaljinu između Parlamenta i Koprivicinog stana u Sokocu. Kilometar sat je na kraju puta pokazao 41 kilometar. Nastavili su put do Bandinog Odžaka i do kraja ovog sela izmjerili još 5 kilometara. Dvojica seljana su kazali da Zoran Koprivica i njegov otac ne žive u Bandinom Odžaku nego u Sokocu.
Osim toga, Koprivica se javio novinarima CIN-a sa fiksnog telefona koji je u Telekomu Republike Srpske registrovan na njegovo ime u ulici Gruje Novakovića bb .
Ukupna Koprivicina primanja u 2009. godini iznosila su 78.976 KM. Ovom sada već bivšem parlamentarcu i predsjedniku Zajedničke komisije za ekonomske reforme i razvoj u istom periodu je isplaćeno i 4.204 KM naknade za korištenje privatnog vozila, dok je njegov bivši vozač Igor Krsmanović za 11 mjeseci rada u 2009. godini dobio 7.800 KM. U prvih 10 mjeseci 2010. godine Koprivica je naplatio 4.133 KM, a njegov novi vozač Aleksandar Šarenac ukupno 11.600 KM od decembra 2009. do oktobra 2010. godine.
Koprivica kaže da je Krsmanović bio član iste stranke – SNSD-a, a da sa Šarencom nije bio povezan stranački i rodbinski.
I drugi poslanici i delegati za vozače unajmljuju stranačke kolege i rodbinu.
Koprivicinog stranačkog kolegu Dragu Kalabića vozio je član SNSD-a Stojan Crnadak. Kalabić kaže da se kod izbora vozača ipak rukovodilo tim da je Crnadak profesionalni vozač sa iskustvom u međunarodnom saobraćaju.
Kalabiću je u tom periodu isplaćeno 21.009 KM, dok je njegov vozač dobio 15.750 KM
Gotovo identičnu sumu za nešto kraći period naplatio je i Predrag Mitrović, vozač bivšeg poslanika Momčila Novakovića. Iako je Novaković iz Srpske demokratske stranke (SDS) početkom godine prešao u Demokratsku partiju Dragana Čavića, zadržao je vozača do kraja mandata.
Kaže da nije u rodbinskoj niti u stranačkoj vezi sa Mitrovićem.
‘Moj je vozač iz SDS-a’, objašnjava Novaković koji je na ime troškova prevoza privatnim automobilom u navedenom periodu naplatio 26.343 KM.
Mirka Okolića, poslanika SDS-a u dosadašnjem sazivu Predstavničkog doma Parlamenta BiH, vozio je bratić Jasmin Okolić.
‘S obzirom da je to sin od mog pokojnog brata koji nije imao zaposlenje, ja sam njega angažovao’, kaže Okolić i objašnjava da poslanici mogu unajmiti koga hoće, jer tu nema nikakvih pravila.
Vozač Okolić je od januara 2009. do oktobra 2010. godine iz budžeta naplatio 23.950 KM, dok je poslanik Okolić u istom periodu za naknadu korištenja privatnog vozila dobio 22.058 KM.
Martinu Ragužu nije bilo važno da li je njegov vozač Stjepan Ilić član HDZ 1990, kao i on. Poznaju se od ranije. Ovaj delegat kaže da ga je Ilić vozio 1999. i 2000. godine kada je bio ministar za ljudska prava i izbjeglice u Vijeću ministara BiH.
‘Vjerujem da je član stanke, ali ne gledam ljude tako i nisam ga tako birao’, kaže Raguž.
Raguž je za 22 mjeseca naplatio 12.802 KM, dok je njegov vozač naplatio 13.200 KM. Vinko Zorić je državu koštao 14.375 KM, a njegov vozač Ante Barić 12.300 KM. Velimir Jukić je u istom periodu naplatio 29.233 KM, a njegov vozač Miljenko Sesar 22.325 KM.
Ured za reviziju institucija BiH je Parlamentu BiH preporučio da se preispita ovakav način isplata i angažmana.
Nikola Šego, glavni revizor kaže da oni zahtijevaju da ta oblast bude transparentna: ‘imamo poplavu službenih automobila, masu službenih automobila u institucijama i imamo enormno trošenje po osnovu korištenja privatnih automobila u službene svrhe.’
‘Mi to moramo posmatrati na drugačiji način je li to korektno, je li to fer, troše li se sredstva na fer i korektan način. U ovom slučaju to nije korektno i fer’, kaže Šego.