Search
Close this search box.

Recept za poboljšanje bh. fakulteta

Domaći i strani eksperti sa kojima su novinari Centra za istraživačko novinarstvo (CIN) u Sarajevu razgovarali radeći na projektu "Univerziteti pali na ispitu" dali su spisak prioriteta za poboljšanje trenutnog stanja u visokom obrazovanju u BiH.
Foto: CIN

(Foto: CIN)

Piše: Centar za istraživačko novinarstvo
Domaći i strani eksperti sa kojima su novinari Centra za istraživačko novinarstvo (CIN) u Sarajevu razgovarali radeći na projektu ‘Univerziteti pali na ispitu’ dali su spisak prioriteta za poboljšanje trenutnog stanja u visokom obrazovanju u BiH.

Evo šta bi trebalo uraditi na državnom nivou:
  • Usvojiti zakon o visokom obrazovanju koji bi ujedinio obrazovnu administraciju trenutno podijeljenu na 13 dijelova. Tako bi se riješio pravni haos u kojem entiteti i kantoni vode svako svoju politiku, te bi se otvorila mogućnost dobijanja milionskih kredita Svjetske banke.
  • Uspostaviti Agenciju za akreditaciju i ocjenjivanje, kao i Centar za informisanje, priznavanje diploma i trajanja studija. Agencija bi se bavila licenciranjem fakulteta i nadgledala bi poštivanje pedagoških kriterija. Uspostavljanje Centra riješilo bi sadašnje probleme s nostrifikacijom diploma iz inozemstva, kao i priznavanjem bh. diploma vani.
  • Dati univerzitetima status pravnog lica što bi omogućilo stvaranje zajedničke finansijske politike, njeno lakše praćenje i manju mogućnost zloupotrebe. Također, radi bolje budžetske kontrole, svi univerziteti moraju prihvatiti Zakon o trezorskom poslovanju koji nalaže prebacivanje svih zarađenih sredstava na jedan račun. Odatle bi se potrošnja svih sredstava za nabavke odobravala na zahtjev.
  • Izdvojiti dodatni novac za visoko obrazovanje, naročito za vrijeme trajanja reformi.
  • Utvrditi jedinstvene standarde u cijeloj zemlji kojima bi se definisali kadrovski, pedagoški i materijalno-tehnički uvjeti potrebni za otvaranje privatnih univerziteta i fakulteta. Nadgledati rad ovih ustanova.
Institucije na entitetskim i kantonalnim nivoima bi trebale:
  • Donijeti zakone o visokom obrazovanju ne čekajući na usvajanje državnog zakona. Zakoni koji su doneseni u Kantonu Sarajevo i Tuzlanskom kantonu omogućili su javim univerzitetima da započnu sa značajnim reformama.
  • Izdvojiti dodatni novac za visoko obrazovanje, naročito za institucije koje učestvuju u reformama.
Fakultski službenici bi trebali:
  • Pristupiti uvođenju Evropskog kreditnog transfer sisitema, tzv. ECTS, koji omogućava prebacivanja sa jednog fakulteta na drugi, u zemlji i inostranstvu, kroz ujednačen sistem ocjenjivanja.
  • Izgraditi dvociklični dodiplomski i postdiplomski sistem studiranja. Moguće varijante su tri ili četiri godine za dodiplomski, odnosno dvije ili jedna godina za postdiplomski (3+2 ili 4+1) .
  • Zabraniti profesorima da obavljaju više djelatnosti u isto vrijeme, bilo da je u pitanju predavanje na nekoliko fakulteta ili istovremeno obavljanje političkih funkcija.
  • Predavanja učiniti obaveznim, ali i zanimljivim. Studenti ne bi trebali biti obavezni da pohađaju više od 30 sati predavanja sedmično. Pohađanje predavanja trebalo bi biti uvjet za polaganje ispita.
  • Prekinuti praksu usmenih ispita koji su subjektivni, prevaziđeni i otvaraju prostor za korupciju. Umjesto toga, okrenuti se pismenim ispitima i praćenju studentskog rada tokom cijele godine.
  • Obučiti profesore da koriste interaktivne metode obrazovanja i pokrenuti interdisciplinarne studije. Insistirati na ovome.
  • Uvesti sistem ocjenjivanja profesora. Studenti bi rangirali profesore prema njihovim pedagoškim kvalitetama, dostupnosti, snalaženju u ulozi mentora i poznavanju predmeta.
  • Uspostaviti etičke komitete na svim univerzitetima i provesti široku kampanju informisanja studenata da trebaju prijaviti profesore koji traže novac ili druge usluge za prolaznu ocjenu ili upis na fakultet.
  • Povećati učešće studenata u upravljanju univerzitetima, npr. kroz povećanje broja predstavnika studenata u Senatu univerziteta.
  • Podstaknuti naučno-istraživački rad na univerzitetima sa više novca i uz uvjet da sarađuju sa drugim univerzitetima iz zemlje i regiona. Ove inicijative treba uvezati sa drugim projektima oživljavanja bh. privrede.
  • Zaposliti veći broj mladih kadrova koji će zamjeniti profesore pred penzijom. Kroz razmjenu i putovanja, ove mlade uposlenike, zajedno sa studentima, treba upoznati sa modernim nastavnim metodologijama i obezbijediti im praksu.
Studenti bi trebali:
  • Zahtijevati i preuzeti dio odgovornosti u upravljanju univerzitetima kao i u ocjenjivanju profesora.
  • Zajednički pokrenuti akciju koja bi prekinula sve oblike korupcije u visokom obrazovanju, te odbiti davanje novca ili usluga za polaganje ispita.
  • Razmotriti osnivanje alumni organizacija ili udruženja bivših studenata, koji bi podržavali rad univerziteta tako što bi im osiguravali kontakte, savjete i donacije.

Podrška čitalaca pomaže CIN-u da razotkrije korupciju i organizirani kriminal.
Donacijom ćete podržati istraživačko novinarstvo kao javno dobro.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Print

Anonimna prijava

Svojim anonimnim prijavama doprinosite integritetu naše zajednice. Molimo vas da iskoristite ovu formu kako biste sigurno prijavili bilo kakvu sumnju u korupciju ili nezakonitu aktivnost koju primijetite. Vaša hrabrost ključna je za očuvanje naših vrijednosti i promicanje transparentnosti.